דילוג לתוכן

הכשרות מודולריות לצוותים רפואיים

מה היא מטרת העל של ההכשרות השונות - בניהול סיכונים ברפואה, הבטחת איכות ובטיחות הטיפול ?

מטרת העל של כל ההכשרות האפקטיביות היא יצירת שינוי תפיסתי והתנהגותי בשטח. ההכשרות האפקטיביות הן אלו שאינן מסתפקות בהעברת ידע בלבד, אלא מביאות לשינוי מחשבתי, תרבותי ותפיסתי של המשתתפים בהכשרות. שינויים אלו – בתוספת מתן כלים מעשיים וממוקדים –  הם היוצרים את השינוי התנהגותי המיוחל בשטח, שינוי התנהגותי המביא לשיפור אמיתי בתוצאות העשייה המקצועית.
רק הכשרות כאלה, מקדמות בשטח את ניהול הסיכונים הפרואקטיבי והריאקטיבי.   

מה הקשר בין הכשרות בניהול סיכונים ברפואה, הבטחת איכות ובטיחות הטיפול לבין אירועים חריגים ברפואה?

אחד הנושאים הבולטים, בהם רואים קשר ישיר וברור בין הכשרות מודולריות לשינויים חיוביים בשטח  הוא נושא האירועים החריגים ברפואה – מניעתם והטיפול המיטבי בהם. בשנים האחרונות ניתן לראות בשטח שינוי תפיסתי גדול – הן בקרב הצוותים והן בקרב ההנהלות – בכל הנוגע לאירועים חריגים ברפואה: תפיסתם כחלק משגרת העבודה, הבנת הגורמים להם, חלוקת האחריות ביחס אליהם, מזעור נזקי האירועים, הפקת הלקחים מהאירועים, שקיפות, דיווח ועוד. מערכת הבריאות בישראל עשתה כברת דרך ארוכה בכל הנוגע ליחסה לאירועים חריגים – אך טרם הגיעה העת לנוח על זרי הדפנה. 

מה מאפיין הכשרות אפקטיביות בניהול סיכונים ברפואה, הבטחת איכות ובטיחות הטיפול?
לכל הכשרה יש מסר מעשי וברור:

בכל הנוגע להכשרות של צוותי רפואה, סיעוד ופארא רפואה, העיקר אינו בכמות ההכשרות, אלא בבניה נכונה של כל הכשרה. כל הכשרה אפקטיבית כוללת מסר מעשי וברור  (Take Home Message ) – המחובר לנעשה בשטח ולנעשה מתחת לפני השטח.

ההכשרות מגבירות את המוטיבציה ומנמיכות את הספקות והציניות:

הכשרה אפקטיבית מועברת באופן המגביר מוטיבציה ושיתופי פעולה לאורך זמן, ומנמיכה את הציניות והספקנות בקרב המשתתפים בה, המחבלים ביישום המדיניות והנהלים.

ההכשרות בנויות באופן מודולרי:

הכשרה אפקטיבית מותנית בבניה נכונה של מערך הכשרות – המורכב מיחידות מודולריות, המבוססות על מטרות ברורות וכלים מעשיים. מערך הכשרות ראוי מבוסס על תיאום אורכי ועל תיאום רוחבי בין ההכשרות. תיאום אורכי – תיאום וקשר ברור בין  ההכשרות אותן מקבל איש הצוות לאורך ההתפתחות המקצועית שלו. תיאום רוחבי – תיאום חוצה ארגון בין ההכשרות השונות.
התיאום האורכי והתיאום הרוחבי של ההכשרות המודולריות הם חיוניים  לצורך בניה של תרבות ארגונית, המבוססת על שיתופי פעולה, עבודת צוות, תפיסת תפקיד רחבה ואמון הדדי.

ההכשרות מבוססות על אירועים חריגים שאירעו בישראל:

יתרון עצום טמון בהכשרות המבוססות על אירועים רפואיים חריגים שאירעו במוסדות רפואיים שונים בישראל, בשנים האחרונות, ועל ניתוח אירועים חריגים אלו במבט פנורמי: כיצד ומדוע קרו, מה היתה תרומתו של כל בעל תפקיד  לקרות האירוע החריג, כיצד היה ניתן למנוע אותם, כיצד היה ניתן למזער נזקים לאחר שהתרחשותם של האירועים החריגים, מה היו השלכותיהם של האירועים החריגים – במישור הטיפולי, המשפטי, הכלכלי, התקשורתי  ועוד.

הכשרות מבוססות על ניסיון מעשי מוכח:

על מנת שההכשרות תהיינה אפקטיביות, ותשגנה שינוי ארוך טווח בשטח, עליהן להיות מבוססות על תובנות מעשיות, משנים רבות של ניסיון, היכרות עם השטח, ועשיה מגוונת בתחום האירועים החריגים ברפואה – מניעתם והתמודדות מיטבית עימם.

ההכשרות מותאמות לקהל היעד:

אפקטיביות ההכשרות תלויה ביכולת להתאים את ההכשרות ואת הדוגמאות הכלולות בהן לקהל היעד: לדיסציפלינה, לוותק ולניסיון של המשתתפים, ולסוגיות האקטואליות שעל סדר יומם.

שילוב נכון בין הדיסציפלינארי למולטי-דיסציפלינארי:

לצורך השגת השפעה מעמיקה של ההכשרות על הנעשה בשטח ועל התוצאות, מומלץ לשלב הדרכות דיסציפלינאריות, בהתאם לתחומי מומחיות, כגון: מיילדות, כירורגיה, אונקולוגיה, צוותי אדמיניסטרטיביים, אחיות כלליות;  עם הדרכות מולטי – דיסציפלינאריות, בסוגיות מדיקו-לגאליות רוחביות כגון: שימוש נכון בנהלים והקטנת הפערים בין הנהלים למציאות; שימוש מושכל ברשומה רפואית; הסכמה וסירוב מדעת למתחילים/מתקדמים/מקרים חריגים, עשה ואל תעשה בעקבות אירוע חריג ועוד. 

 
לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת,
מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת,
מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
כתוב את הכותרת כאן
מדוע חשוב לחדש ולגוון את ההכשרות המועברות לצוותים?

יתרון גדול טמון בחשיפתם של צוותים והנהלות, לזוויות ראייה מגוונות  של נושאי הבטחת איכות, ניהול סיכונים ברפואה ובטיחות הטיפול. זוויות ראייה מגוונות הן חיוניות לצורך ראיית התמונה הגדולה, והטמעתם של המסרים לאורך זמן. בהכשרות אותן מעבירה עו"ד אלונה סיגלר-הרכבי, משולבות זווית ראייה ייחודיות, המבוססת על שנים של ייצוג צוותים והנהלות לאחר אירועים חריגים ברפואה, ועל היכרות של שנים עם חלקיה השונים של מערכת הבריאות.

כיצד משתלבות ההכשרות במודל האינטגרטיבי לניהול סיכונים ברפואה?

הכשרות במגוון נושאים, מסגרות זמן ופורמטים, למגוון אוכלוסיות יעד – הן אחד מ-4 תחומי הפעילות של המודל האינטגרטיבי לניהול סיכונים ברפואה. ההכשרות הן כלי חשוב בהגשמת שתי מטרות העל של המודל – מניעתם של אירועים חריגים ברפואה והתמודדות מיטבית עימם. לצורך הגשמת שתי מטרות על אלו, מכוונות ההכשרות להשגת 4 יעדים בשטח:

צמצום סיכונים והקטנת פערים בעבודת הצוותים בשטח (להורדת ההסתברות לקרות אירועים חריגים); הכנת הצוותים והכשרתם במזעור נזקים ומקסום התועלת מאירועים חריגים (לטיוב ההתמודדות עם אירועים חריגים ברפואה).  

תמונה של מאמר זה נכתב ע"י: אלונה סיגלר הרכבי

מאמר זה נכתב ע"י: אלונה סיגלר הרכבי

מומחית לאירועים חריגים וזקיפים ברפואה ולניהול סיכונים, בעלת משרד לייעוץ למוסדות וארגונים רפואיים - ציבוריים ופרטיים - ולאנשי צוות רפואה, סיעוד ופארא-רפואה.

טופס הערות לעמוד