דילוג לתוכן

הבטחת הרצף הטיפולי

מה הקשר בין הבטחת הרצף הטיפולי, לבין התקשורת בין המטפלים, והתוצא הרפואי (ה-OUTCOME)?

 

התקשורת בין המטפלים – כלי עבודה:
התקשורת בין המטפלים השונים, באותו מוסד רפואי או בין מוסדות רפואיים שונים, היא כלי העבודה העיקרי, המשמש לצורך הבטחת הרצף הטיפולי. ככל שהתקשורת בין  המטפלים טובה יותר, כך הרצף הטיפולי נשמר יותר. לצורך חיזוק התקשורת בין המטפלים, ניתן להיעזר במטופל ובמשפחתו, איך לא מומלץ להסתמך עליהם באופן מלא לשם כך.  

 

הסתמך עליהם באופן מלא לשם כך.  

הבטחת הרצף  הטיפולי – יעד עבודה:
הבטחת הרצף הטיפולי היא אחד מיעדי העבודה החשובים ביותר לכל מוסד רפואי ולכל מטפל. הציפיות של הציבור הרחב ושל מערכת המשפט, הן שעיקר השמירה על הרצף הטיפולי תעשה על ידי המוסדות הרפואיים והמטפלים. ככל שתהליכי העבודה במוסדות הרפואיים הופכים ליותר ויותר ממוחשבים, כך מתחזקת ציפייה זו מהמטפלים.

על כן מומלץ לכל מטפל ולכל מוסד רפואי לאמץ תפיסת תפקיד רחבה, הכוללת התייחסות גם לסוגיית השמירה על הרצף הטיפולי של המטופלים.

 

תוצא רפואי אופטימאלי – מטרת העבודה:
כל המאמצים המושקעים בחיזוק התקשורת בין המטפלים ובהבטחת הרצף הטיפולי, מטרתם הסופית היא אחת – השגת תוצא  רפואי אופטימאלי. ללא רצף טיפולי, כלומר ללא טיפול רפואי רציף ומתוזמן היטב, לא ניתן להשיג את התוצא הרפואי הטוב ביותר.
פגיעה ברצף הטיפולי, הגוררת פגיעה בתוצא הרפואי, מעוררת תסכולים רבים ותחושות החמצה, בקרב המטופלים וגם בקרב המטפלים. זאת מאחר ולעיתים קרובות, מדובר בפגיעות שהיו ברות מניעה.  תסכולם של מטופלים בגין החמצות בשמירה על הרצף הטיפולי, עומד מאחורי תביעות משפטיות רבות.

"לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

 

"לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

 

מה הם האתגרים העומדים בפני התקשורת בין המטפלים ובפני הבטחת הרצף הטיפולי ?

אתגרים רבים עומדים בפני התקשורת בין המטפלים ובפני הבטחת הרצף הטיפולי, להלן כמה דוגמאות:

 

תקשורת בין מוסדות רפואיים שונים:
טיפולם של מטופלים רבים משתרע על פני מספר מוסדות רפואיים, השייכים לאותו ארגון רפואי, כגון קופת חולים, או כאלה ששייכים לארגונים רפואיים שונים. לרוב, ככל שמצבו של המטופל מורכב יותר, כך הטיפול הרפואי בו מתפרס על פני מוסדות רפואיים רבים יותר. מכאן, שבאופן טבעי, ככל שאתגר הבטחת הרצף הטיפולי גדול יותר, כך גדלה גם חשיבותה של הבטחת הרצף הטיפולי, כיון שמדובר במטופל מורכב. לצורך עמידה באתגרים אלו של הבטחת הרצף הטיפולי בין מוסדות רפואיים, במיוחד במטופלים מורכבים, נדרש שיתוף פעולה הדוק בין המוסדות. שיתוף פעולה זה משרת אינטרס משותף של המוסדות הרפואיים: הקטנת ההסתברות לאירועים רפואיים חריגים, הנובעים מפגיעה ברצף הטיפולי.

 

תקשורת בין יחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי:
תקשורת בין מטפלים והבטחת הרצף הטיפולי, מאתגרים לא פחות, גם כאשר מדובר ביחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי. אתגרים אלו מתעצמים לאור מגמת גדילתם של המוסדות הרפואיים, ומגמת התפצלותן של היחידות הטיפוליות השונות ליחידות בעלות מומחיות צרה. מוסד רפואי כיום בישראל עשוי להיות מוסד גדול מאוד, המפוצל לבניינים רבים המפוזרים על פני שטח רחב. באופן מהותי, האתגרים העומדים בפני תקשורת ושמירה על  הרצף הטיפולי בתוך מוסד רפואי גדול, עשויים להיות דומים לאתגרי התקשורת בין מוסדות רפואיים שונים. לעומת זאת, הציפיות ביחס להבטחת הרצף הטיפולי גבוהות יותר, כאשר מדובר ביחידות שונות באותו מוסד רפואי. זאת מאחר ומדובר ביחידות רפואיות השייכות לאותו מוסד, והחולקות את אותו לוגו ואותה הכתובת.

 

תקשורת בתוך היחידה הרפואה:
הבטחת הרצף הטיפולי בתוך היחידה הרפואית היא חיונית לצורך הבטחת התוצא הרפואי האופטימאלי, אך רחוקה מהיות מובנית מאליה. אתגרים רבים עומדים בפני הבטחת הרצף הטיפולי בתוך היחידה הרפואית, ואפילו בפני הבטחת הרצף הטיפולי אצל אותו  המטפל. הצעד הראשון בהידוק הרצף הטיפולי וחיזוק התקשורת בכל מחלקה ובכל יחידה רפואית, הוא העלאת  המודעות לנושא. לעיתים נתפסות הדרישות הנוגעות לתקשורת ורצף טיפולי כדרישות טכניות בלבד, למשל: הדרישות הנוגעות לכתיבה ולעיון ברשומה הרפואית, לצורך להגיע בזמן להעברת משמרת, הדרישה להשתתף בTIMEOUT- לפני ניתוח וכו'. חשוב להטמיע בקרב הצוותים וההנהלות את הקשר ההדוק שבין דרישות אלו, לבין התוצא הרפואי. כלומר, להעמיק את ההבנה, שעמידה בדרישות אלו אינה מטרה בפני עצמה, אלא כלים חיוניים להשגת המטרות העיקריות –מניעת אירועים חריגים ופגיעות במטופלים, הנובעים מגדיעת הרצף הטיפולי.

 

טלמדיסין (טלה-רפואה):
לרפואה מרחוק יתרונות רבים, אך גם אתגרים רבים, בין היתר, בכל הנוגע לתקשורת ולהבטחת הרצף הטיפולי.

 

תקשורת עם המטופל ומלוויו:
למטופל יש חלק בשמירה על הרצף הטיפולי. יחד עם זאת, אין זה מומלץ להסתמך עליו באופן מלא בעניין זה. רב המטופלים זקוקים לעזרה ולהכוונה, על מנת למלא ביעילות את חלקם בשמירה על הרצף הטיפולי, למשל: מה הוא סדר הפעולות הנכון – איזו בדיקה לבצע לפני הפגישה עם הרופא, ומתי לבצעה, על מנת להבטיח שהפענוח יהיה מוכן בזמן? מה לעשות אם התור נקבע לעוד זמן רב, על אף שההפניה היתה דחופה? כיצד ומתי צפויות התשובות להתקבל? וכו'. חלק מהמטופלים אינם מסוגלים כלל לתרום לשמירה על הרצף הטיפולי, בשל מצבם.  

 

ומס עבודה ומחסור במשאבים:
אין ספק שעומס עבודה ומחסור במשאבים, מקשים גם השמירה על התקשורת בין המטפלים ועל הבטחת הרצף הטיפולי. הבטחת הרצף הטיפולי היא אחד הנושאים בהם ניתן להיעזר מאוד בכלים טכניים ומחשובים, החוסכים בכוח אדם.

 

תפיסת תפקיד ועבודת צוות:
אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני הבטחת הרצף הטיפולי הוא תפיסת תפקיד צרה של מטפלים ומנהלים. לעומת זאת, מטפלים ומנהלים בכל הדיסציפלינות ובכל הדרגות, הרואים את תפקידם באופן רחב,  הכולל גם אחריות לשמירה על הרצף הטיפולי – תורמים באופן משמעותי לתקשורת בין המטפלים ולהבטחת הרצף הטיפולי. מטופלים כאלה מוכיחים שוב ושוב, שעל אף המחסור הקשה במשאבים עמו מתמודדת מערכת הבריאות, ניתן לעשות רבות לטובת הבטחת הרצף הטיפולי, באופן המציל חיים על בסיס יום-יומי.  

 

"לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

 

גרים רבים עומדים בפני התקשורת בין המטפלים ובפני הבטחת הרצף הטיפולי, להלן כמה דוגמאות:

תקשורת בין יחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי:
תקשורת בין מטפלים והבטחת הרצף הטיפולי, מאתגרים לא פחות, גם כאשר מדובר ביחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי. אתגרים אלו מתעצמים לאור מגמת גדילתם של המוסדות הרפואיים, ומגמת התפצלותן של היחידות הטיפוליות השונות ליחידות בעלות מומחיות צרה. מוסד רפואי כיום בישראל עשוי להיות מוסד גדול מאוד, המפוצל לבניינים רבים המפוזרים על פני שטח רחב. באופן מהותי, האתגרים העומדים בפני תקשורת ושמירה על  הרצף הטיפולי בתוך מוסד רפואי גדול, עשויים להיות דומים לאתגרי התקשורת בין מוסדות רפואיים שונים. לעומת זאת, הציפיות ביחס להבטחת הרצף הטיפולי גבוהות יותר, כאשר מדובר ביחידות שונות באותו מוסד רפואי. זאת מאחר ומדובר ביחידות רפואיות השייכות לאותו מוסד, והחולקות את אותו לוגו ואותה הכתובת.תקשורת בין מוסדות רפואיים שונים:
טיפולם של מטופלים רבים משתרע על פני מספר מוסדות רפואיים, השייכים לאותו ארגון רפואי, כגון קופת חולים, או כאלה ששייכים לארגונים רפואיים שונים. לרוב, ככל שמצבו של המטופל מורכב יותר, כך הטיפול הרפואי בו מתפרס על פני מוסדות רפואיים רבים יותר. מכאן, שבאופן טבעי, ככל שאתגר הבטחת הרצף הטיפולי גדול יותר, כך גדלה גם חשיבותה של הבטחת הרצף הטיפולי, כיון שמדובר במטופל מורכב. לצורך עמידה באתגרים אלו של הבטחת הרצף הטיפולי בין מוסדות רפואיים, במיוחד במטופלים מורכבים, נדרש שיתוף פעולה הדוק בין המוסדות. שיתוף פעולה זה משרת אינטרס משותף של המוסדות הרפואיים: הקטנת ההסתברות לאירועים רפואיים חריגים, הנובעים מפגיעה ברצף הטיפולי.

 

 

תקשורת בין יחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי:
תקשורת בין מטפלים והבטחת הרצף הטיפולי, מאתגרים לא פחות, גם כאשר מדובר ביחידות שונות בתוך אותו מוסד רפואי. אתגרים אלו מתעצמים לאור מגמת גדילתם של המוסדות הרפואיים, ומגמת התפצלותן של היחידות הטיפוליות השונות ליחידות בעלות מומחיות צרה. מוסד רפואי כיום בישראל עשוי להיות מוסד גדול מאוד, המפוצל לבניינים רבים המפוזרים על פני שטח רחב. באופן מהותי, האתגרים העומדים בפני תקשורת ושמירה על  הרצף הטיפולי בתוך מוסד רפואי גדול, עשויים להיות דומים לאתגרי התקשורת בין מוסדות רפואיים שונים. לעומת זאת, הציפיות ביחס להבטחת הרצף הטיפולי גבוהות יותר, כאשר מדובר ביחידות שונות באותו מוסד רפואי. זאת מאחר ומדובר ביחידות רפואיות השייכות לאותו מוסד, והחולקות את אותו לוגו ואותה הכתובת.

 

תקשורת בתוך היחידה הרפואה:
הבטחת הרצף הטיפולי בתוך היחידה הרפואית היא חיונית לצורך הבטחת התוצא הרפואי האופטימאלי, אך רחוקה מהיות מובנית מאליה. אתגרים רבים עומדים בפני הבטחת הרצף הטיפולי בתוך היחידה הרפואית, ואפילו בפני הבטחת הרצף הטיפולי אצל אותו  המטפל. הצעד הראשון בהידוק הרצף הטיפולי וחיזוק התקשורת בכל מחלקה ובכל יחידה רפואית, הוא העלאת  המודעות לנושא. לעיתים נתפסות הדרישות הנוגעות לתקשורת ורצף טיפולי כדרישות טכניות בלבד, למשל: הדרישות הנוגעות לכתיבה ולעיון ברשומה הרפואית, לצורך להגיע בזמן להעברת משמרת, הדרישה להשתתף בTIMEOUT- לפני ניתוח וכו'. חשוב להטמיע בקרב הצוותים וההנהלות את הקשר ההדוק שבין דרישות אלו, לבין התוצא הרפואי. כלומר, להעמיק את ההבנה, שעמידה בדרישות אלו אינה מטרה בפני עצמה, אלא כלים חיוניים להשגת המטרות העיקריות –מניעת אירועים חריגים ופגיעות במטופלים, הנובעים מגדיעת הרצף הטיפולי.

 

טלמדיסין (טלה-רפואה):
לרפואה מרחוק יתרונות רבים, אך גם אתגרים רבים, בין היתר, בכל הנוגע לתקשורת ולהבטחת הרצף הטיפולי.

 

תקשורת עם המטופל ומלוויו:
למטופל יש חלק בשמירה על הרצף הטיפולי. יחד עם זאת, אין זה מומלץ להסתמך עליו באופן מלא בעניין זה. רב המטופלים זקוקים לעזרה ולהכוונה, על מנת למלא ביעילות את חלקם בשמירה על הרצף הטיפולי, למשל: מה הוא סדר הפעולות הנכון – איזו בדיקה לבצע לפני הפגישה עם הרופא, ומתי לבצעה, על מנת להבטיח שהפענוח יהיה מוכן בזמן? מה לעשות אם התור נקבע לעוד זמן רב, על אף שההפניה היתה דחופה? כיצד ומתי צפויות התשובות להתקבל? וכו'. חלק מהמטופלים אינם מסוגלים כלל לתרום לשמירה על הרצף הטיפולי, בשל מצבם.  

 

 

טופס הערות לעמוד