דילוג לתוכן

הנהלה רפואית בכירה

כיצד משפיעה ההנהלה הבכירה על מקומם של האירועים הרפואיים החריגים בתרבות הארגונית?

אירועים חריגים ברפואה הם בעלי השלכות רחבות וממושכות, המשפיעות על המטופלים ומשפחותיהם,  אנשי הצוות והארגון הרפואי כולו – לרבות השלכות על מיצובו של הארגון הרפואי, תקציבו, הספקי העבודה שלו ועוד. על כן, מניעה של אירועים חריגים רבים ככל האפשר, והתמודדות מיטבית עם אירועים חריגים אלו, היא חלק בלתי נפרד מעבודתם היום יומית של הצוותים המטפלים והנהלות הארגון הרפואי בכל הדרגים.  להנהלה הבכירה של המוסד הרפואי, לרבות כמובן, להנהלה האדמיניסטרטיבית, יש את ההשפעה ויכולת העיצוב הרבה ביותר, על מקומם של האירועים החריגים בתרבות הארגונית של המוסד, ועל אופן המניעה והטיפול בהם.

אירוע חריג ברפואה – זרקור המושך תשומת לב מכל עבר

מידע על אירועים חריגים רפואיים זוכה לחשיפה רבה ומופץ במהירות עצומה, במיוחד בעידן הדיגיטלי. האירוע הרפואי החריג מושך את תשומת ליבם של אנשי צוות רפואי רבים מרחבי המוסד הרפואי, לאירוע עצמו ולתוצאותיו, וגם לתגובת ההנהלה לאירוע. כל מה שהנהלת המוסד הרפואי בוחרת לעשות ולומר בעקבות אירועים חריגים,  נבחן על ידי מעגלים רחבים של אנשי צוות מתחום הרפואה, הסיעוד והפארא רפואה, גם כאלה שלא היו מעורבים ישירות באירוע – אנשי המעגל השלישי. אנשי המעגל השלישי מסיקים מתגובת ההנהלה לאירוע הרפואי החריג מסקנות אישיות, באשר לאופן בו כדאי להם להתנהג בעתיד, על מנת להגן על עצמם: האם במקום העבודה הזה כדאי לי לנהוג בשקיפות? לקבל אחריות? לגלות יוזמה, להגדיל ראש? לסמוך על עובדים אחרים, על ההנהלה? וכו'.
כמו כן, כל מה שהנהלת המוסד הרפואי בוחרת שלא לעשות ולא לומר  – גם נבחן על ידי אותם מעגלים רחבים של אנשי צוות רפואיים, המסיקים מסקנות אישיות.
להתנהלותה של ההנהלה הבכירה של המוסד הרפואי לאחר אירועים חריגים יש  השפעה מצטברת על התרבות הארגונית של המוסד הרפואי. השפעה זו היא מכרעת, רחבה ומתמשכת, גם במקומות בהם העובדים אינם מוצאים לנכון לשתף ולשקף להנהלה הבכירה, את השלכות החלטותיה על הנעשה בשטח, על המקצועיות, עבודת הצוות, המורל, המוטיבציה ועוד.

טיפול ההנהלה באירוע חריג – האינדיקטור לתרבות הארגונית

מהתנהלות ההנהלה לאחר אירוע חריג ניתן ללמוד הרבה מאוד על התרבות הארגונית של המוסד הרפואי. האם במרכז העשייה וקבלת ההחלטות של הארגון הרפואי עומדים: ראייה צופה פני עתיד, שאיפה לשיפור מתמיד, לצמיחה, חיזוק עבודת הצוות, תמיכה בצוות, מציאת פתרונות מעשיים וכדומה.
החלטותיה ומעשיה של ההנהלה לאחר אירוע רפואי חריג מגלים מה היא התרבות הארגונית האמיתית של המוסד. חזון, הצהרות והבטחות, יפים ככל שיהיו, אשר אינם מיושמים על ידי ההנהלה לאחר אירועים רפואיים חריגים, אינם זוכים להתייחסות רצינית מצד צוות המוסד הרפואי.

 


דוגמא לאירוע רפואי חריג והשלכותיו

האירוע החריג: באולם טיפולים רפואי גדול, נפטר מטופל בעקבות דימום חיצוני, שאובחן באיחור.
מבדיקת האירוע התברר:

  • שיטת סבב ההפסקות של הצוות המטפל, משאירה את אולם הטיפולים הרפואי עם צוות חלקי ומצומצם, לאורך חלק ניכר מהמשמרת, דבר המקשה על הצוות להשגיח על המטופלים באולם.
  • העיצוב האדריכלי של אולם הטיפולים הרפואי, חוסם את שדה הראייה של הצוות המטפל, כך שחלק מאולם הטיפולים מצוי ב"שטח מת" של הצוות המטפל. הדבר מכביד על עבודת הצוות הרפואי, במיוחד כאשר חלק מהצוות הרפואי נמצא בהפסקה, ובאולם הטיפולים נותר צוות חלקי בלבד.

הטיפול באירוע החריג: הנהלת המוסד הרפואי בחרה לטפל באירוע הרפואי החריג בדרך של נקיטת אמצעים משמעתיים כנגד הצוות המטפל, ואחראי המשמרת, אשר בעת האירוע לא נכח באולם הטיפולים הרפואי, אלא  היה במקום אחר – במסגרת תפקידו.
בעקבות האירוע החריג: רבים מאנשי הצוות המטפל חוו תסכול וחרדה. תסכול, משום שסברו כי לא היתה להם יכולת מעשית אמיתית למנוע את האירוע הרפואי החריג, בשל האילוצים הקיימים –  עבודה בצוות חסר ובאולם טיפולים רפואי עם אזורים מוסתרים מהעין;  וחרדה, נוכח העובדה שלאחר האירוע לא התקבלו כלים מעשיים, לצמצום הסיכון לקרות אירוע חריג דומה בעתיד. לאחר האירוע הרפואי החריג נפגעו יחסי העבודה והאמון של הצוות המטפל, וחלק ניכר מהצוות סירב לשמש כאחראי משמרת.


מה ניתן ללמוד מאירוע רפואי חריג זה?

במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, היתה יכולה ההנהלה להשיג תוצאות אופרטיביות ואפקטיביות הרבה יותר – בכל הנוגע לקידום בטיחות הטיפול, חיזוק עבודת צוות, שיפור המוטיבציה, צמצום נזקים ועוד. תוצאות אפקטיביות כאלה ניתן להשיג בעזרת מיפוי אינטגרטיבי של האתגרים וההזדמנויות, אשר נוצרו בעקבות האירוע החריג – בטווח הקצר ובטווח הארוך.

 

*כל הדוגמאות הן בהשראת אירועים חריגים ברפואה, שאירעו בישראל בשנים האחרונות, כל הפרטים המזהים הושמטו או שונו

 


במה דומה התמודדות ההנהלה עם אירועים רפואיים חריגים להתמודדות עם קובייה הונגרית?

ההתמודדות ההנהלה עם אירועים רפואיים חריגים הינה מורכבת ומאתגרת, כמו התמודדות עם קובייה הונגרית: נדרשת עבודה מול מספר חזיתות במקביל. הצורך לפעול במספר חזיתות במקביל, נובע ממספר מאפיינים של המערכת הרפואית ושל האירוע החריג ברפואה, וביניהם: א. לרב, הגורמים לאירוע הרפואי החריג, אינם מקריים וחד פעמיים, אלא נעוצים עמוק במדיניות המוסד הרפואי ונורמות ההתנהגות שבו. ב. השלכותיו של אירוע רפואי חריג עלולות להשפיע על חלקים רבים של המוסד הרפואי, שהוא לעיתים מוסד גדול ומורכב ממילא.

מורכבות זו בהתמודדות עם אירועים רפואיים חריגים היא הסיבה לכך, שניסיון להתמודד עם אירוע רפואי חריג והשלכותיו, באופן מקטעי (סגמנטלי), מוליד לעיתים קרובות יותר בעיות מפתרונות. התמודדות אפקטיבית ויעילה עם אירועים חריגים ברפואה, מותנית בראייה רחבה ובעשייה ניהולית אינטגרטיבית.

כיצד ניתן למנוע אירועים חריגים ולמזער את נזקיהם?

מניעת אירועים רפואיים חריגים ומזעור נזקיהם, הם מטרות קבועות המלוות את המוסדות הרפואיים בדרכם להשגת כל מטרה אחרת, טיפולית או ארגונית. מטרות אלו אף נכללות בחזונם של מוסדות רפואיים. מניעת אירועם חריגים, ומזעור נזקיהם של אירועים חריגים, כרוכים בעבודה אינטגרטיבית, שיטתית ונמשכת. עבודה זו כוללת 4 מרכיבים עיקריים, המשלימים זה את זה ומחזקים זה את זה, במעגל נמשך של שיפור עקבי, ואלו הם:

זהו הבסיס למודל האינטגרטיבי לניהול סיכונים ברפואה: I.M.A.S.H, אותו פיתחה עו"ד אלונה סיגלר-הרכבי.
כל אחד מ-4 מרכיבים אלו הוא אפקטיבי בזכות עצמו, אך התיאום והשילוב ביניהם, באופן אינטגרטיבי מתואם ומחזורי, הוא בעל השפעה עוצמתית וייחודית – בבחינת השלם הגדול מסך חלקיו.

 


באלו אתגרים והזדמנויות נעזרים במודל האינטגרטיבי I.M.A.S.H, לצורך מניעה והתמודדות עם אירועים רפואיים חריגים?

דוגמאות לייעוץ לניהול סיכונים פרואקטיבי

  • בעת ביצוע שינויים רוחביים וחוצי ארגון במבנה הרשומה הרפואית
  • במצבים של ביצוע שינויים מערכתיים בטיפול בתוצאות מעבדה והדמיה חריגות (התראות "פאניקה")
  • במהלך ביצוע שינויים מבניים וארגוניים במוסד הרפואי – איתור נקודות חולשה וצמצום סיכונים
  • במסגרת קביעת מדיניות חוצת ארגון במגוון תחומים
  • בתהליך של התקשרויות חוזיות/מכרזים עם נותני שירותים חיצוניים: בחינת אספקטים של ניהול סיכונים, בטיחות הטיפול והבטחת איכות; בניית נכונה של החוזה/המכרז למניעת נפילה בין הכיסאות, לגיבוש נוהל עבודה מהודק ועוד
  • הכנות למדידות וביקורות – פנים וחוץ
  • נהלים: מיפוי פערים/גיבוש/שינוי/ביטול/תיאום בין נהלים
  • הפקת תובנות מעשיות מפסקי דין
  • יישום והטמעה של חוקים ונהלים כגון: חוק החולה הנוטה למות; ייפוי כוח רפואי מתמשך: חובות המוסדות הרפואיים בעריכתו ובהפעלתו
  • ניתוח פערים בתרבות הארגונית וצמצום הפערים

דוגמאות לייעוץ לניהול סיכונים ריאקטיבי

  • צמצום נזקים: רפואיים, משפטיים, תדמיתיים, מורליים ועוד
  • בחינה אינטגרטיבית של השלכות האירוע וההליכים הצפויים
  • ניסוח תגובות, שמירה על אחידות מסרים
  • ליווי הליכי בדיקה ובירור פנימיים
  • הכנה וייצוג בהליכי בדיקה ובירור חיצוניים
  • ייעוץ בתיקי תביעה
  • ביצוע הערכת סיכונים של פוטנציאל התביעה
  • ניתוח השלכות רוחביות של פשרות

דוגמאות להכשרות מודולריות להנהלה בכירה

  • מנהיגות, ניהול ואחריות – כשהשמיכה קצרה מדי
  • הנפגע השני והמעגל השלישי
  • ניהול סיכונים ופסקי דין – השפעות הדדיות
  • ניהול סיכונים ברפואה – מה הצעד הבא? ומה הצעד שאחריו?
  • דת ורפואה – גבולות האחריות של הצוות המטפל
  • חידושי פסיקה – כל מה שלא חשבתם לשאול, אבל מוכרחים לדעת
  • מפגשי רב שיח דיסציפלינארי/ מולטי-דיסציפלינארי, לקידום הטיפול בנושא נבחר

למידע נוסף אודות מגוון ההכשרות – לחצו כאן. 

ייצוג

  • ייצוג צוותים והנהלות רפואיות בפני ועדות בדיקה ובירור למיניהן בעקבות אירועים חריגים ברפואה

למידע נוסף אודות ייצוג – לחצו כאן.

טופס הערות לעמוד