דילוג לתוכן

צוות סיעודי

מה אנחנו צריכים על מנת למנוע אירועים רפואיים חריגים?

אירועים חריגים ברפואה – בין שהם תוצאה של רשלנות מקצועית ובין שאינם כאלה – הם חלק משגרת העבודה בכל מחלקה או מרפאה, כמו שתאונות דרכים הם חלק משגרת התחבורה. אך כמו תאונות דרכים, גם אירועים חריגים ברפואה אינם גזירת גורל, וניתן לעשות הרבה על מנת לצמצם את תדירות התרחשותם ואת חומרת תוצאותיהם. 

על מנת לעשות זאת, נדרש הרבה מעבר לידע מקצועי קליני. נדרשים גם יכולת ניהול עצמית, יכולת עבודה בצוות,  תפיסת תפקיד רחבה, תרבות ארגונית נכונה בכל הנוגע לדיווחים ולמידה מטעויות וכמעט טעויות, הנהגה המתבססת על מתן דוגמא אישית,  אמון בין אנשי הצוות לאנשי ההנהלה ועוד ועוד.

הטמעה, חיזוק ושימור של יכולות חיוניות אלו הם אינטרס עליון של כל אחד מאנשי הצוות וההנהלה, מאחר והם תנאי בסיסי למניעה של אירועים חריגים, צמצום חומרת תוצאותיהם והתמודדות נכונה עם השלכותיהם, בכל החזיתות.  דוגמא לאירוע רפואי חריג ולהשלכותיו:

האירוע החריג:

שרה    –  אחות במשמרת לילה במחלקה לטיפול נמרץ ילדים.
רבקה  –  אחות אחראית משמרת לילה במחלקה לטיפול נמרץ ילדים.
רחל    –  אחות אחראית משמרת ערב במחלקה לטיפול נמרץ ילדים.
לאה    –  אחות אחראית מחלקת טיפול נמרץ ילדים.  
אסתר –  אחות ראשית בבית החולים.

לקראת תום משמרת לילה, נתנה שרה לתינוקת אנטיביוטיקה בעירוי IV, בהתאם לתכנית הטיפול. בסיום מתן האנטיביוטיקה נדרשה שטיפה של מערכת העירוי.

שרה לקחה מזרק מוכן, אשר היה בעמדת התרופות, מתוך הנחה כי מדובר במזרק שהכינה רבקה. שרה חיברה את המזרק לעירוי, מבלי שבחנה כראוי את הכיתוב על המזרק ומבלי לוודא מה הוא מכיל.

בדיעבד הסתבר כי המזרק הכיל תמיסת אשלגן וסומן במדבקה לבנה עם הכיתוב KCL, ללא פרטי מטופל כלשהו. התברר כי מדובר במזרק שנותר ללא שימוש עוד ממשמרת הערב, המשמרת בה היתה רחל אחות אחראית משמרת.  

תוך מספר דקות נצפו במוניטור הפרעות קצב, ואחר כך דום לב. למרות מאמצי ההחייאה התינוקת נפטרה.

הצעדים המשמעתיים שננקטו על ידי המרכז הרפואי בעקבות האירוע

שרה: הורחקה ממחלקת טיפול נמרץ ילדים למשך שנה, הועברה למחלקה פנימית.
סמכויותיה כאחות הוגבלו – נשללה סמכותה לחלק תרופות, להיות אחראית משמרת ועבודתה התנהלה בפיקוח אחות ראשית.
שרה בחרה להרחיק עצמה ממקצוע הסיעוד למשך 7 שנים, עד ששבה אליו.

רבקה: קבלה התראה חמורה, לא שובצה כאחראית משמרת במשך שלושה חודשים.

רחל: קבלה נזיפה חמורה.

לאה: נדרשה להגיש נהלים חדשים.  

  • נגד שרה הוגשה על ידי משרד הבריאות קובלנה משמעתית, בגין חוסר אחריות במילוי תפקידה,
    בכך שהתרשלה, כאמור בתקנה 15 (3) לתקנות בריאות העם (צוות סיעודי במרפאות) התשמ"א – 1981.

עמדת וועדת המשמעת שדנה בקובלנה כנגד שרה:

  • לא ברור מדוע הוגשה קובלנה רק כנגד שרה, מבלי להביא בחשבון את תרומתן הנכבדה של כל אחת מהאחיות המעורבות. היה מקום להגיש קובלנות משמעתיות כנגד מעורבות נוספות:
    – רחל, אחראית משמרת ערב, שהכינה את המזרק והשתמשה במדבקה לבנה בניגוד לנוהל, במזרק לא מתאים, ללא כיתוב פרטי החולה ומועד הכנת התרופה, והשאירה אותו בתום המשמרת.
    – רבקה, אחראית משמרת לילה, התעלמה מהמזרק הבלתי מזוהה שהיה מונח בדלפק התרופות, לאורך כל משמרת הלילה.
    – לאה, אחות אחראית המחלקה, שהנהיגה נהלים שאינם עומדים באמות מידה מקצועיות בניהול הטיפול התרופתי, וזאת בידיעתה של אסתר, מנהלת הסיעוד של בית החולים. 
  • עוד ראתה הוועדה בחומרה את הימצאותן של מדבקות ישנות ולא תקניות במחלקה, מבלי שאיש מאנשי הצוות שם לב לכך והשמידם במועד, בטרם נעשה בהן שימוש במקרה זה.
  • כל זה, אינו מפחית מאחריותה של שרה, שהזריקה את תוכנו של המזרק מבלי לבחון כראוי את תכולתו.
  • יש מקום לשקול את הרקע והפרת הנהלים כחלק משגרת העבודה, כנסיבה מקלה להתנהלותה של שרה בסביבת עבודה זו.
  • לאור שיקולים אלו ושיקולים ספציפיים נוספים, הוחלט על התליית רישיונה של שרה לעסוק בסיעוד למשך שבועיים.

כיצד ניתן להסביר אירוע רפואי חריג זה?

מודל הגבינה השוויצרית או אפקט כדור השלג המתגלגל

ניתן להסביר אירוע טראגי זה באמצעות מודל הגבינה השוויצרית – התוצאה הסופית התאפשרה בשל כשל, "חור" בכל אחת משכבות ההגנה, בכל אחת מהאחיות המעורבות. לו אחת מהאחיות היתה נוהגת אחרת, ניתן היה למנוע את כל האירוע. דרך שניה להסביר את האירוע היא באמצעות אפקט כדור השלג המתגלגל– התהליך מתחיל בקטן, אך תוך זמן קצר צובר תאוצה ונפח, עם פוטנציאל נזק אדיר.

 


*כל הדוגמאות הן בהשראת אירועים חריגים ברפואה, שאירעו בישראל בשנים האחרונות, כל הפרטים המזהים הושמטו או שונו

 


מה הוא הכלי הכי זמין והכי אפקטיבי למניעת אירועים חריגים ברפואה?

אחד הכלים החשובים ביותר במניעת אירועים חריגים, ובעצירתו של אפקט כדור השלג הוא שאלה אחת, שכל איש צוות וכל איש הנהלה צריכים לשאול את עצמם על בסיס יומי:

מה אני יכול/ה לעשות היום,
עם הכלים שכבר יש לי ומהמקום שבו אני נמצא/ת?
על מנת למנוע אירועים חריגים, לטובת עצמי, שאר אנשי הצוות, המטופלים והארגון הרפואי כולו?

שימו לב: השאלה אינה מתייחסת כלל למה הוא/היא/הם יכולים לעשות, אלא השאלה מופנית אך ורק כלפי עצמנו. כמו כן, השאלה אינה מתייחסת לכלים/תקציב/דרגה וכו' שחסרים לנו כרגע, אלא מתמקדת במה שיש וכבר עומד לרשותנו. לעיתים קרובות, לא צריך יותר מזה. 

 


באלו אתגרים והזדמנויות נעזרים במודל האינטגרטיבי I.M.A.S.H, לצורך מניעה והתמודדות עם אירועים רפואיים חריגים?

דוגמאות לייעוץ פרואקטיבי

  • ניתוח פערים בתרבות הארגונית וצמצום הפערים
  • מתן ייעוץ כללי תחת חיסיון עו"ד-לקוח
  • מיפוי וניתוח של סיכונים קיימים או סיכונים צפויים
  • נהלים: גיבוש/מיפוי פערים/ שינוי/ ביטול
  • הסקת מסקנות אופרטיביות מדיווחים על אירועים חריגים וכמעט אירועים
  • הסקת מסקנות אופרטיביות מפסקי דין
  • שיפור הכתיבה ברשומה – להוציא את העיקר מהתפל, להקלה על העבודה השוטפת
  • הבהרת גבולות האחריות של כל מקצוע והגברת שיתופי הפעולה בין המקצועות
  • הכנות למדידות וביקורות – פנים וחוץ
  • יישום והטמעה של חוקים ונהלים
  • ביצוע שינויים מידתיים בעקבות אירועים וכמעט אירועים
  • הטמעה יעילה ובטוחה של טכנולוגיות חדשות
  • חיזוק ממשקים בין יחידות
  • שיפור התקשורת בין אנשי הצוות ובין אנשי הצוות למטופלים
  • שמירה על הרצף הטיפולי
  • חיזוק התפיסה התהליכית של פעילות המחלקה/יחידה/מכון
  • שיפור חווית המטופל והמטפל כאחד
  • הכנת חומרים כתובים לשימוש הצוות והמטופלים

דוגמאות לייעוץ ריאקטיבי

  • התמודדות אפקטיבית לאחר אירועים חריגים ומזעור נזקים בכל החזיתות, בטווח המיידי ובטווח הארוך
  • שמירה על המוטיבציה, המורל, עבודת הצוות ותפיסת התפקיד, לאחר אירוע חריג
  • בחינה אינטגרטיבית של השלכות השונות של האירוע וההליכים הצפויים
  • ניסוח דיווחים ותגובות, תוך שמירה על אחידות מסרים
  • ליווי הליכי בדיקה ובירור פנימיים
  • הכנה וייצוג בהליכי בדיקה ובירור חיצוניים
  • ייעוץ בתיקי תביעה
  • ביצוע הערכת סיכונים של פוטנציאל התביעה
  • ניתוח השלכות רוחביות של פשרה

דוגמאות להכשרות מודולריות לצוות סיעודי:

  • ניהול סיכונים: כלים שימושיים בשגרה ובשעת משבר.
  • התמודדות עם אירועים חריגים בטווח הארוך.
  • מנהיגות – מקדמת את איכות ובטיחות הטיפול
  • עבודת צוות אפקטיבית ותקשורת יעילה.
  • הנפגע השני והמעגל השלישי.
  • למידה מאירועים חריגים וכמעט אירועים.
  • למידה מערכתית – איך עושים את זה.
  • העשייה הרפואית/סיעודית דרך עיני בתי המשפט – מסקנות אופרטיביות.
  • נהלים: על הנייר ובשטח – מצא את ההבדלים.
  • חידושי פסיקה רלוונטיים לפי דיסציפלינות טיפוליות.
  • מפגשי רב שיח, לקידום הטיפול בנושא נבחר, תוך שיתוף הדדי בניסיון ובפתרונות.
  • מתן ייעוץ וסיוע בביצוע התאמות של תכניות הלימוד בסיעוד לדרישות חדשות, בתחומי ניהול סיכונים, שיפור הבטיחות והבטחת איכות (כגון: חוזר מינהל הסיעוד מספר 156/2019, בנושא: "עדכון תכנית הליבה לתואר אח/ות מוסמך/ת בישראל לשנת 2020") .

למידע נוסף אודות מגוון ההכשרות – לחצו כאן. 

 

ייצוג

  • ייצוג צוותים והנהלות רפואיות בפני ועדות בדיקה ובירור למיניהן בעקבות אירועים חריגים ברפואה

למידע נוסף אודות ייצוג – לחצו כאן.

 

טופס הערות לעמוד